تور دهلي | تور هند | تور هندوستان تور دهلي | تور هند | تور هندوستان .

تور دهلي | تور هند | تور هندوستان

غداهاي محلي وسنتي دهلي

غذاهاي دهلي

غداهاي محلي وسنتي دهلي

 

گل گاپا

يكي از نان‌هاي مشهور هندي‌ها نان پوري است و نان‌هاي پوري آن‌هايي هستند كه بعد از پختن پف مي‌كنند. يكي از تنقلات مشهور كشور هند پاني پوري يا به اصطلاح محلي گل گاپا است. پاني در لغت به معناي آب و پوري به معناي نان پف كرده است كه اين نان‌ها در گل گاپا در ابعاد كوچك پخته مي‌شوند، آب سبز رنگي كه نان پوري را در آن مي‌زنند و مي‌خورند بسيار تند است و شامل گشنيز و فلفل سبز و فلفل قرمز و فلفل سياه و آبليمو و نمك و شكر و… است. در داخل پوري‌ها مواد مختلفي را قرار مي‌دهند مانند سيب زميني، تمبر هندي، نخود و بستگي به سليقه افراد هر ماده‌اي را مي‌توان در داخل اين نان‌ها قرار داد.

گل گاپا

كاچوري

كاچوري يك غذاي خياباني است كه از خمير آرد سفيد پر شده با تركيب چسبنده عدس و ادويه‌ها به دست مي‌آيد، سپس آن را سرخ كرده و با كاري سيب زميني تند و گرم سرو مي‌كنند. كاچوري معمولا با سس تمر هندي و سس گشنيز و نعنا خورده مي‌شود.

جلبي:
جالب است بدانيد كه زولبيا كه يكي از شيريني‌هاي پر طرفدار ايراني بخصوص در ماه رمضان است در اصل يك شيريني‌ هندي است كه تاريخ آن به سال ۱۴۵۰ ميلادي برمي‌گردد. اين شيريني در ميان هنديان با نام جلبي (jalebi) شناخته شده است.

كباب رشمي:
اين غذا در اصل غذاي سنتي مغول‌هاست كه در دهلي طبخ مي‌شود. وجه تسميه آن به دليل لعابي است كه گوشت پس از خوابيدن در مواد مي‌اندازد. به طور سنتي مي‌توان از گوشت مرغ، گاو يا بره استفاده نمود اما ميگو يا حلزون نيز جايگزين‌هاي خوبي براي انواع ديگر گوشت در اين كباب ابريشمي هستند. اين كباب را با chatnis (چاشني متشكل از نارگيل، گشنيز و نعناع كه معمولا در عطاري يافت مي‌شود) يا با سس گوجه‌فرنگي سرو مي‌كنند.

كوفته مالاي:
كوفته در ايران بسيار طرفدار دارد و كمتر كسي است كه اين غذا را دوست نداشته باشد. در هند هم نوعي كوفته وجود دارد كه ادويه‌ي آن نسبت به ساير غذاها كمتر است، پس مي‌تواند گزينه‌ي مناسبي براي ما ايراني‌ها باشد. اين غذا بدون گوشت تهيه مي‌شود و براي گياهخواران هم مناسب است. براي درست كردن كوفته‌ي مالاي، توپ‌هاي كوچكي كه از سبزيجات درست شده است را كاملا سرخ مي‌كنند و در سس خامه‌اي كاري مي‌ريزند. اين غذا بيشتر در شمال هند مصرف مي‌شود و يكي از غذاهاي هندي پرطرفدار در جهان است.
كولفي:
كولفي يك دسر هندي است كه بسيار شبيه به بستني است. براي تهيه آن از شير و خامه و هل و شكر و زعفران و پسته استفاده مي‌شود.

كاتي رول:
كاتي رول يكي از غذاهاي خياباني محبوب در دهلي است كه گوشت و تخم مرغ و سبزيجات و ادويه را به صورت رول شده مي‌پزند و در غذاخوري‌هاي كنار خيابان و رستوران‌هاي شيك هندي به فروش مي‌رسد.

لاسي:
در زبان اردو به ماستي كه به صورت دوغ زده مي‌شود لسي كه با تلفظ لاسي خوانده مي‌شود، مي‌گويند. لاسي از نوشيدني‌هاي خنك و مشهور هند است كه تقريبا مثل دوغ، ولي در مزه‌هاي مختلف (Mango Lassi – Pineapple Lassi – Salty Lassi) درست مي‌شود و عموما به جاي نمك از شكر براي درست كردن آن استفاده مي‌كنند. لاسي مزه شيريني دارد و خيلي غليظ‌تر از دوغ سرو مي‌شود.

حلواي مونگ دال:
ماش بدون پوست كه به اسم مونگ دال زرد رنگ هم معروف است، ماده اصلي تشكيل‌دهنده اين غذاي لذيذ است كه مورد علاقه بسياري از مردم ساكن دهلي است.

موموس:
در ده سال گذشته كيوسك‌هايي كه موموس را در دهلي به فروش مي‌رسانند افزايش يافته است. موموس كوفته پر شده با تركيبي از سبزيجات، مرغ، گوشت بره و گاوميش است كه بخارپز شده و با سس فلفل قرمز تند و سس مايونز سرو مي‌شود و در دو نوع گياهي و غير گياهي در دسترس است.

پاپري چات:
يك غذاي خميري ترد و سرخ شده كه با سيب زميني آب‌پز، نخود پخته، فلفل، ماست، تمبر هندي، و چند ادويه ديگر طبخ و سرو مي‌شود. پاپري چات يك ميان وعده لذيذ و كاملا سالم است.

راسمالاي:
اصل اين غذا براي شرق هند است ولي در تمامي شمال هند از جمله دهلي نيز مشهور است. راسمالاي كه در زبان اردو به معني «شهد خامه‌اي» است، از گلوله‌هاي اسفنجي پنير تشكيل شده كه به خامه آغشته مي‌شوند. اين دسر خوشمزه معمولا سرد سرو شده و عطر و طعم آن با پاشيدن مقدار كمي هل و زعفران مضاعف مي‌شود. بسته به دستور تهيه، اين دسر با بادام، پسته و تركيبي از ميوه‌هاي خشك تزئين مي‌شود. ‌

ساگ چيكن، پنير
ساگ چيكن يا ساگ پنير يك غذاي معروف و كاملا سالم است كه تركيبي از يك نوع ماده پروتئيني دلخواه و اسفناج ادويه‌دار يا پياز و سير و زنجبيل است.
فرني:
فرني هندي شباهتي به فرني‌هاي ايران ندارد. اين فرني بسيار غليظ‌تر و مغذي‌تر است و با برنج و شير و شكر و كشمش و بادام و زعفران و شير خشك تهيه مي‌شود. اين فرني اسم مخصوصي براي هندي‌ها و پاكستاني‌ها دارد و معمولا در اعياد مسلمان‌هاي دهلي درست مي‌شود.


برچسب: ، تور زمستان دهلي، دسر هندي، غذاهاي محلي هند، قيمت تور دهلي، گردشگري غذايي دهلي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۴۴:۳۳ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :