تور دهلي | تور هند | تور هندوستان تور دهلي | تور هند | تور هندوستان .

تور دهلي | تور هند | تور هندوستان

معبدي ديدني و بي نظير در دهلي

معبد آكشاردام


معبد آكشاردام ( آكشاردهام ) در دهلي معبدي هندويي است كه بسياري از سنت هاي مردم هند، فرهنگ آيين هندو، روحانيت و معماري هندي را به نمايش مي گذارد.

اين معبد توسط ماهاراج پراموخ سووآمي بنا شد كه ۳۰۰۰ نفر از پيروانش به همراهي ۷۰۰۰ صنعتگر توانستند ساخت آن را به اتمام برسانند. معبد آكشاردام كه حدود ۷۰% از توريست هاي دهلي را به خود جذب مي كند، بطور رسمي در ۶ نوامبر سال ۲۰۰۵ افتتاح شد.

اين معبد در حاشيه ي رود يامونا و مجاورت دهكده ي مسابقات كشورهاي مشترك المنافع سال ۲۰۱۰ واقع شده است. ساختمان اصلي مستقر در وسط معبد بر اساس علم جهت يابي و معماري هندي ساخته شده كه تماما از جنس سنگ است.

اين معبد همچنين نمايشگاه هايي از زندگي مردم سووآمينارايان و تاريخ هندوستان، يك فواره ي موزيكال و باغات بسيار وسيعي دارد.

طرح ساختمان:
طرح و نقشه ي اين ساختمان از سال ۱۹۶۸ بخشي از روياي ماهاراج يوگيجي بوده است كه مي خواست معبدي عظيم در حاشيه ي رود يامونا بسازد و به تعدادي از خانواده هاي جان نثار سووآمينارايان كه در آن زمان در دهلي زندگي مي كردند تقديم كند. چندين بار تلاش كردند اين معبد را بنا كنند اما موفقيت آميز نبود و سرانجام ماهاراج در سال ۱۹۷۱ جان سپرد.
در سال ۱۹۸۲ ماهاراج پراموخ سووآمي كه جانشين ماهاراج يوگيجي بود، سعي كرد به اين رويا جامه ي عمل بپوشاند و براي اين كار از مريدان سازمان سووآمي نيز كمك خواست.

درخواست اين طرح به سازمان رشد و توسعه ي دهلي (DDA) داده شد و مناطق مختلفي براي انجام طرح نيز پيشنهاد شد مانند قاضي آباد، گورگان و فريدآباد. اما تاكيد ماهاراج بر اين بود كه مطابق روياي ماهاراج يوگيجي، بايد اين معبد در حاشيه ي رود يامونا ساخته شود.
در آوريل سال ۲۰۰۰ و پس از ۱۸ سال، بالاخره اين سازمان حدود ۲۴۰ هزار متر مربع و دولت مطلقه ي پرادش (Pradesh) حدود ۱۲۰ هزار متر مربع زمين براي اين پروژه اختصاص دادند.

به محض اينكه اين زمين دريافت شد، ماهاراج سووآمي براي موفقيت در پروژه مراسم Puja را اجرا نمود. بناي ساختمان در ۸ نوامبر ۲۰۰۰ شروع شد و در ۶ نوامبر سال ۲۰۰۵ بطور رسمي آغاز به كار كرد. بنابراين بناي اين معبد باشكوه در مدت ۲ روز كمتر از ۵ سال تكميل شد.

گروهي متشكل از ۸ راهب مامور نظارت بر پروژه ي معبد آكشاردام بودند كه اكثر آنها در طي كار بر روي پروژه اي در معبد گوجرات تجربه ي كافي كسب كرده بودند. همچنين در طي انجام پروژه از ماهاراج سووآمي نيز مشاوره و راهنمايي هاي بسياري دريافت شد.
در حدود سال هاي ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ بود كه درخواست شد تا بر روي سنگ بناي معبد حجاري صورت بگيرد. هرچند در آن زمان اين نظر با مخالفت ماهاراج مواجه شد زيرا او عقيده داشت ساخت ساختمان بايد دقيقا پس از بدست آوردن زمين آغاز شود.

اولين عمليات در اين منطقه بر روي فونداسيون انجام شد اما خاك نرم اطراف رود براي ساخت چنين بناي عظيمي مناسب نبود و بايد فونداسيون بسيار قدرتمندي اعمال مي شد. براي ساخت چنين فونداسيوني، حدود ۴٫۶ متر شن و ماسه با ميله گرد تركيب و ۱٫۵ متر بتن بر روي آن ريختند.

۵ ميليون آجر پخته شده نيز ارتفاع ساختمان را ۶٫۶ متر بالا برد و با مقداري بتن ديگر پوشانده شد و زمين زير بناي اصلي معبد بدين ترتيب تكميل شد.
در دوم جولاي ۲۰۰۱ اولين سنگ بناي اين معبد نهاده شد. اعضاي آن تيم ۸ نفره نيز مهندسين خبره اي در معماري هندي و حكاكي هاي مذهبي بودند كه نه تنها بر بناي سنگي نظارت مي كردند بلكه بر روي معماري بناهاي هندي در بين قرن هاي ۸ تا ۱۲ ميلادي نيز تحقيق مي كردند. اين تحقيقات در مناطق مختلفي مانند Angkor Wat، Jodhpur، Jagannath، Konark و ساير معابد هندوستان جنوبي صورت مي پذيرفت.

۷۰۰۰ هزار استادكار به همراه ۳۰۰۰ داوطلب بر روي بناي معبد آكشاردام كار كردند و بيش از ۶۰۰۰ تن سنگ رس از راجاستان به اين معبد فرستاده شد. در بين استادكاران، تعدادي كشاورز و ۱۵ هزار زن محلي نيز ديده مي شد كه از قحطي رنج مي بردند و به واسطه ي انجام اين كار توانستند درآمد مناسبي كسب كنند. اولين برش هاي سنگ معبد توسط ماشين انجام شد اما حجاري و تزئينات بعدي همگي با دست صورت گرفت. هر شب حدود ۱۰۰ كاميون مصالح به اين معبد وارد مي شد و ۴ هزار كارگر و داوطلب بر روي بناي ساختمان كار مي كردند.
مراسم افتتاحيه
معبد آكشاردام در ۶ نوامبر ۲۰۰۵ توسط ماهاراج پراموخ سووآمي افتتاح شد و در حضور ۲۵ هزار نفر مهمان، توسط رئيس جمهور هندوستان دكتر عبدالكلام، و نخست وزير هند مانموهان سينگ و رهبر اپوزيسيون پارلمان هند، لال كريشنا عدواني به به زيبايي به ملت هندوستان تقديم شد.

پس از بازديد از بناي وسط ساختمان، رئيس جمهور كلام سخنراني اي در مورد جايگاه آكشاردام در جامعه ايراد نمود و در پايان گفت:
ماهاراج پراموخ سووآمي هزاران نفر از مردم سراسر هندوستان و جهان را به جنب و جوش و شعف آورد و گروهي از بهترين مهندسين را براي ساخت بنايي فرهنگي و زيبا جمع كرد. اين معبد مكاني براي يادگيري، كسب تجربه و تذهيب مي باشد كه هنر سنتي را با معماري جديد، فرهنگ هند را با تمدن، ارزش هاي قديمي را با دانش و مدرن ترين تكنولوژي روز درهم آميخته است.

لايه هاي پيچيده و درهم تنيده ي اين بنا نشان دهنده ي قدرت عقل، قدرت اراده، روح والا، محبت صرف، اتحاد مهارت هاي علمي، رنگ هاي متنوع فرهنگ هاي مختلف و قدرت مطلقه ي دانش مي باشد. در حقيقت، معبد آكشاردام بنايي زنده با تصاويري پوياست.
آكشاردام در سحرگاه قرن ۲۱ با وفاداري و ايثار ۱ ميليون داوطلب بپا خاست. اتفاقي كه امروز در آكشاردام صورت پذيرفته مرا به وجد آورده و به من اطمينان داده كه ما مي توانيم با كمك ميليون ها مغز متفكري مانند شما به كشوري پيشرفته تر تا قبل از سال ۲۰۲۰ دست يابيم.
نخست وزير سينگ نيز با آرزوي پيشرفت عميق تر مذهب، از معماري باشكوه معبد تجليل نمود. او معتقد بود كه در آينده اين بنا يكي از ساختمان هاي مهم هندوستان خواهد شد و آقاي عدواني از آن به عنوان “بينظيرترين بناي جهان” ياد نمود.

سخنراني آن شب با سخنان ماهاراج سووآمي به اتمام رسيد كه گفتند: “اميدوارم در اين آكشاردام همه بتوانند راه زندگي خود را بيابند و زندگاني آنها روحاني و الهي شود. درخواست من از خدا اين است.”


برچسب: ، تور تابستان ارزان دهلي، تور لحظه آخري دهلي، رزرو تور دهلي، معبد هاي ديدني هند، نرخ تور ويژه دهلي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۴۰:۵۹ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :